گروه ادب و هنر: دومین نمایشگاه سالانه آثار اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، «سرو نقره‌ای 90» شنبه شب در حالی در خانه هنرمندان گشایش یافت که نخستین دوره این نمایشگاه نیز آبان ماه سال گذشته برگزار ‌شد.

نمایشگاه سرو نقره ای

 مجید سرسنگی مدیر خانه هنرمندان ایران مراسم افتتاحیه این نمایشگاه را با یادی از علی دوراندیش هنرمند فقید عرصه گرافیک، آغاز کرد و گفت:‌ حوزه گرافیک و صحبت کردن درباره‌ آن در حد و توان من نیست اما باید بگویم به‌نظر می‌رسد حوزه گرافیک و گرافیست‌ها افتخارات زیادی آفریده‌اند، همچنین پتانسیل و ظرفیت‌ زیادی دارند اما آن طور که باید روی این هنر کار نشده است. به گفته وی خانه هنرمندان ایران آمادگی این را دارد تا در سال 91 نقش بیشتری در زمینه حوزه گرافیک ایفا کند و در کنار «سرو نقره‌ای» فضایی ایجاد کند که پیشکسوتان، هنر خود را به جوانان آموزش دهند و جوانان نیز بتوانند استعدادهای خود را در این زمینه شکوفا کنند.

در ادامه این مراسم، فرشید مثقالی رئیس هیأت مدیره انجمن گرافیک با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه «سرو نقره‌ای» گفت: امسال هم این نمایشگاه به مدد اعضای انجمن، کاملا مستقل برگزار می‌شود و این اتفاق بزرگی است. امسال سعی داریم در کنار نمایشگاه اصلی به بهانه نمایشگاه جنبی بخش‌هایی را که می‌تواند بیشتر مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد معرفی کنیم. مثقالی تصریح کرد: امسال توجه ما به طراحی گرافیک و مطبوعات معطوف شده است و نمایشگاه کوچکی از طراحی‌های قابل توجه برای روی جلد و صفحات مهم روزنامه‌ها ترتیب دادیم و بخش دیگری از این نمایشگاه نیز به نشست‌های تخصصی درباره‌ طراحی گرافیک در مطبوعات اختصاص دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که این سه مجموعه یعنی نمایشگاه اصلی، نمایشگاه جنبی و نشست‌های تخصصی مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد. رئیس هیأت مدیره انجمن گرافیک درباره جوایز «سرو نقره‌ای» نیز گفت: ما در بخش اصلی 2جایزه مهم داریم یک جایزه به مدیر هنری‌، و جایزه دیگر به پوستر منتخب اعضای انجمن اختصاص دارد؛ و با اهدای این دو جایزه قدم مهمی برای مطرح کردن مدیر هنری و نقش فعالیت گروهی برداشته می‌شود.

در بخش دیگری از این مراسم کیانوش غریب‌پور دبیر سرو نقره‌ای 90 در سخنانش اظهار امیدواری کرد:‌ هر سال این نمایشگاه با مدیریت هر کدام از دوستان که البته امیدوارم این مدیریت چرخشی باشد بهتر برگزار شود. حرفه ما در چیزی بین واقعیت و‌رؤیا سرگردان است و ما باید تلاش کنیم تا واقعی‌تر به‌نظر برسد.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه سعی کردیم که به واقعیت حرفه گرافیک نزدیک‌تر شویم و سعی نکردیم بخشی را به‌عنوان سایر آثار در نظر بگیریم؛ چرا که سایر آثار معمولا به‌عنوان دورریز تلقی می‌شود بنابراین تلاش کردیم چیزی را از دل آثار بیرون بکشیم.
دبیر سرو نقره‌ای 90 خاطرنشان کرد: ما به یک قول خود در فراخوان وفادار نبودیم چرا که گفته بودیم که از تمام هنرمندان یک اثر در نمایشگاه ارائه می‌دهیم که این کار محقق نشد.

قرار بود 3زیرمجموعه دیگر هم داشته باشیم اما به‌علت اینکه کار جذابی نداشتیم آن هم حذف شد و آثار مولتی مدیا هم به هیچ وجه خلاقانه نبودند. وی یادآور شد: روزی که فراخوان نمایشگاه «سرو نقره‌ای» را منتشر کردیم، انجمن 970 عضو داشت اما از این تعداد فقط 280 نفر شرکت کرده‌اند یعنی حدود 28 درصد از کل طراحان عضو انجمن و این یعنی بعضی‌ها فقط عضو انجمن هستند و هیچ فعالیتی ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: گرافیک فرمول کاری یک فرد است که ریشه‌هایش در وجودش بسته شده است. اگر بخواهیم از آن فرمول تقلید کنیم به یک مدل ناقص تبدیل می‌شویم و اگر این جایزه‌ها منجر به تقلید شود، شکست خواهیم خورد.
دومین نمایشگاه سالانه آثار اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تا 26‌آبان ماه در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.

برگزیده ها

در بخش دیگری از این مراسم غریب‌پور به همراه سرسنگی جوایز برگزیدگان را اهدا کردند: در بخش «نشانه‌ها و نوشته‌های مستقل از هویت داستانی» با تقدیر از پیمان پورحسین و داوود مهرگان، هیأت داوران، سرو نقره‌ای را برای طراحی یک نشانه موسیقی به مهرداد محمدزاده‌، اهدا کردند. در بخش بسته کامل هویت سازمانی با تقدیر از رضا باباجانی و محمدرضا عبدالعلی ، قهرمانیان سرو نقره‌ای را برای طراحی هویت بصری به‌خود اختصاص داد. در بخش طراحی جلد کتاب با تقدیر از علی پزشک و مهران زمانی سرو نقره‌ای به مجید زارع برای طراحی جلد کتاب «سرباز سال‌های ابری» اهدا شد. در بخش طراحی صفحه و صفحه‌آرایی کتاب کوروش پارسان نژاد، ایمان راد و محمد رضا عبدالعلی مورد تقدیر قرار گرفتند اما سرو نقره‌ای به فرهاد فزونی اهدا شد. در بخش طراحی صفحه و صفحه‌آرایی نشریه، سرو نقره‌ای به روح‌الله گیتی نژاد برای مجله «داستان همشهری» اهدا شد. در بخش طراحی بروشور و کاتالوگ مهرزاد دیرین و آیدا نجف‌زاده مورد تقدیر قرار گرفتند و «سرو نقره‌ای» به سعید شکرنیا برای طراحی کاتالوگ بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اهدا شد. در بخش طراحی بسته‌بندی ایمان آل مظفر‌، حسین پژمان فر‌ و صدف فدائیان‌ مورد تقدیر قرار گرفتند اما هیأت داوران هیچ اثری را واجد ویژگی لازم برای «سرو نقره‌ای» ندانست. در بخش گرافیک مستقل با تقدیر از بابک اربابی و نیلوفر محمدی، بابک معدن‌دار‌، برای طراحی مجله نشان سرونقره‌ای را به‌خود اختصاص داد.

در بخش طراحی گرافیک برای «کمپین کامل» روح‌الله گیتی نژاد‌ و مهرداد محمدزاده تقدیر شدند و سرونقره‌ای برای طراحی کمپین بانک ملت به تهمتن امینیان اهدا شد. در بخش طراحی صفحه و صفحه‌آرایی تقویم مهرداد محمدزاده و بابک معدن دار تقدیر شدند و هیأت داوران هیچ اثری را واجد ویژگی لازم برای سرو نقره‌ای ندانستند. در بخش سایر آثار کیانوش تنها، مجید زارع و فرامرز عرب‌نیا تقدیر شدند و باز هم هیچ اثری برنده سرو نقره‌ای نشد. در بخش طراحی وب سایت سرو نقره‌ای به امین سلامی پرگو برای طراحی سایت ویترین روز اهدا شد. در بخش طراحی گرافیک متحرک سرو نقره‌ای برای طراحی مجموعه «داروگ بین‌الملل» به رضا علوی اختصاص یافت. در بخش طراحی حروف فارسی مهدی عابدینی و رضا غفاری تقدیر شدند و سرو نقره‌ای به دامون‌خان‌جان‌زاده اختصاص یافت. در بخش طراحی پوستر سیامک پورجبار و پیمان پورحسین تقدیر شدند و ایمان راد برای طراحی پوستر «زیبا جادار مطمئن» برگزیده سرو نقره‌ای شد. در بخش طراحی گرافیک برای بسته کامل یک رویداد با تقدیر از مهرزاد دیرین و مجید کاشانی بهداد نادیا برای طراحی همایش شهر فرنگ، سرو نقره‌ای را برد و در بخش سفارش‌دهنده برتر با تقدیر از شرکت‌ نمایشگاهی بین‌الملل سرو نقره‌ای به گالری طراحان آزاد و مدیریت امور هنری شهرداری مشهد اهدا شد.

کد خبر 150443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز